"

Webová platforma Byzoon pomáhá spojovat inovativní nápady s investory

29. 05. 2017 Sdílej na CentrumBrna.cz

Petře, vezměme to od začátku, co přesně je Byzoon?

Je to unikátní brněnská webová platforma, která se snaží propojovat autory inovativních nápadů, existující společnosti nebo pořadatele kulturních akcí s investory, kteří mají zájem do těchto projektů vložit své finance.

Takže takový internetový Den D?

Dá se to tak přirovnat. Rozdíl je pouze v tom, že v televizi předstupovali lidé před investory sami za sebe. V případě Byzoonu od nás mají určitou podporu – pomáháme jim jejich prvotní byznys plán dále rozvíjet, abychom zvýšili šanci, že se investorům zalíbí.

Pojďme si to tedy vyzkoušet – myslím si, že mám zajímavý podnikatelský nápad, jen na něj potřebuju peníze. Čím mám začít?

Na našem webu vložíte do formuláře svůj nápad a základní informace o projektu. My pak hodnotíme, zda takový projekt může být zajímavý pro investory.

Můžete tato kritéria více přiblížit?

Je jich opravdu hodně. Ať už je to průzkum trhu, přepočítávání plánovaných nákladů, často se řídíme i podle intuice. Jednou se nám stalo, že někdo chtěl za sto milionů dolarů těžit rudu na asteroidu, což je i z pohledu investora hodně velká sci-fi. Pokud projekt splní základní kritéria, snažíme se autora nápadu dále navést otázkami, které budou klíčové i pro samotné investory. Tady se často láme chleba.

Jakto?

Zhruba polovina autorů v tu chvíli ztratí potřebný tah na branku. Uvědomí si, že aby mohli svůj nápad proměnit v úspěšný byznys, budou muset mnohem víc obětovat. Ať už se bavíme o úsilí, času či administrativě.

Pokud ale vše půjde správným směrem a vidina náročnosti mě nepoloží?

Potom vám pomůžeme s vypracováním tzv. investiční prezentace. Ta je pak k dispozici pro investory v naší privátní databázi. Pokud je daný projekt zaujme, začíná se plánovat společná schůzka. Proběhne jich zpravidla několik, málokdy se stává, že si obě strany plácnou hned na prvním setkání.

Jak dlouho celý tento proces trvá?

Je to různé. V ideálním případě může trvat třeba jen měsíc. Často je to ale běh na delší trať. Může se stát, že o investiční prezentaci v prvních měsících nikdo neprojeví zájem a pak zničehonic přijde nový investor a okamžitě po ní skočí.

S kolika investory momentálně spolupracujete?

V tuto chvíli je investorů kolem padesáti, každopádně jejich množství stále roste. Aktuální počet se ale dá vždy zjistit přímo na našich stránkách.

Jak takoví zájemci vlastně vypadají? Na první pohled bych tipoval, že se bude jednat především o studenty.

Ze začátku jsme si to mysleli také. Skutečnost byla ale dost jiná. Studenty sice evidujeme, nejčastějšími zájemci jsou však muži ve středním věku. Setkáváme se také s již existujícími firmami, které chtějí expandovat. Obecně ale platí, že ať už je naším klientem kdokoliv, musí svému byznysu maximálně věřit. Jen tak má šanci na úspěch.

S jakými nápady se setkáváte nejčastěji?

Obecně se dají rozdělit do tří kategorií. Už jsem nakousl expanzi stávající společnosti. Dalším druhem jsou tradiční investiční příležitosti, kdy například stavební firma shání peníze na stavbu domů nebo fyzická osoba na pronájem restaurace. Třetí skupinu pak představují inovativní řešení, která mě osobně baví nejvíce. Často jsou s nimi však při našem průzkumu spojena větší úskalí – technická náročnost a míra inovace si tak často žádá posudek odborníka, který stanoví, zda je daný produkt vůbec možné vytvořit. Ideální tedy je, pokud už má autor nápadu vyrobený prototyp.

Kolik projektů je z Brna?

Zhruba pětina. Jsme sice z Brna, zaměřujeme se ale na celou republiku, takže nejvíc nápadů pochází z Prahy. Celkově jsou však rozesety po celé mapě Česka, pár projektů je pak i ze Slovenska.

Nezatoužili jste někdy vy sami být na druhé straně v pozici autora nápadu, který by se spojil s úspěšným finančním partnerem?

Trošku bych tu otázku otočil. Byzoon vznikl z důvodu, že už během studia jsme se společníkem chtěli vybudovat úspěšný byznys. Nápadů bylo hned několik, chyběly ovšem finance a jako studentům nám banky peníze nepůjčily. Proto jsme si před dvěma lety řekli, že zkusíme pomoci lidem, kteří mají stejný problém jako tehdy my.

A dnes – po dvou letech v tomto odvětví – co vás na tom všem nejvíc baví?

Kromě celkové rozmanitosti je to hlavně to, že autorům projektů často pomáháme otevírat oči a řešit věci, které je do té doby nenapadly. Naše myšlenky se tak mohou promítnout do produktů, které mohou mít zásadní dopad v budoucnosti.

A budoucnost Byzoonu? Chystáte nějaké novinky?

Největší novinkou v současnosti jsou nové webové stránky. Pojí se s ním i spousta užitečných funkcí, které ocení jak autoři projektů tak investoři. Autoři mohou svoji investiční prezentaci projektu neustále rozvíjet, jak v průběhu času získávají kontakty nebo částečné investice. Pro investory pak nový systém znamená velkou úsporu času – díky nastaveným preferencím se jim zobrazují především projekty, které je zajímají, ať už v rozsahu investice nebo oboru.

Plánujete investory s autory projektů i více propojit?

Ano, v červnu uspořádáme společnou akci investorů a autorů projektů, kteří zde budou prezentovat své nápady. Rádi bychom mezi nimi vytvořili více osobní kontakt. Pokud se vše povede, jak má, plánujeme tyto akce dělat pravidelně několikrát do roka.

Tak ať se vše vydaří. Děkuji vám za rozhovor.


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI